بیماری ساده ای که باعث مرگ می شود
کد خبر: ۲۰۳۴۵
تاریخ انتشار: 2015 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
bato-adv
bato-adv
جان باختن 22 نفر از هموطنان ما در کرمان براثر ابتلا به آنفولانزای خوکی و از سوی دیگر نگرانی وزیر بهداشت در زمان بازگشت زائران اربعین از شیوع آنفولانزا، را می‌توان به منزله یک هشدار جدی بهداشتی در آغاز فصل سرد تلقی کرد.

خبر مرگ افرادی به دلیل بیماری که در نگاه ما فقط نوعی سرماخوردگی پیشرفته است شاید غیرقابل باور باشد! سال‌هاست که اخباری در رابطه با مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به آنفولانزا در دیگر کشورهای جهان از جمله آمریکا منتشر می‌شود اما این بار این اتفاق در یکی از استان‌های کشور خودمان رخ داده و موجب نگرانی مسئولان بهداشتی شده است بخصوص که سرعت شیوع آنفولانزا بالاست و نیاز به مراقبت‌های بهداشتی ویژه‌ای دارد.

خبری که هفته گذشته منتشر شد نشان از شیوع آنفولانزایی داشت که از یک ماه گذشته در کرمان آغاز شده و به گفته دکتر نوذر نخعی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 22 نفر در شهر کرمان و در بقیه شهرستان‌های این استان بر اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست داده‌اند.

او گفته که از سال ۱۳۸۸ در کشور ما به خصوص در فصل‌های سرد زمستانی، شاهد رخ داد بیماری آنفولانزای خوکی هستیم؛ امسال هم مانند سال‌های گذشته شاهد این بیماری هستیم، اما شواهد حاکی از آن است که احتمالا امسال شدت بیماری از سال‌های گذشته بیشتر بوده است اما نیاز به زمان داریم که این فرضیه را قطعی اعلام کنیم.

این که در تمام ۶ سال‌ گذشته آنفولانزای خوکی در این منطقه وجود داشته و احتمالا برای ریشه‌کن کردن آن اقدامی نشده و یا کمتر اقدامی انجام شده جای بحث دارد. این که امسال این ویروس قوی‌تر از گذشته بازگشته نیاز به بررسی دارد و نیاز به یک آینده‌نگری.

بیماری که با چند حرکت ساده و کم هزینه قابل پیشگیری است تا بستری شدن و تحمل هزینه‌های بیمارستانی و حتی مرگ و میر و خسارات روحی و اقتصادی ناشی از ان برای خانواده‌ها پیش رفته است و یک استان را در وضعیت زرد قرار داده است.

درحالی که با شستشوی مداوم دست‌ها، پرهیز از روبوسی با دیگران در فصل سرد، فاصله گرفتن با افراد مبتلا و درمورد بیماران هم عدم حضور در جمع بیرون از خانه و پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه زدن می‌توان از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.

این در حالی است که علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان، وضعیت این استان را در رابطه با بیماری( اچ وان ان وان) یا همان آنفولانزای خوکی در وضعیت زرد اعلام کرده است.

او در جلسه شورای سلامت استان کرمان گفته که اطلاع‌رسانی به موقع می‌توانست از بروز این بیماری جلوگیری کند. او از رسانه‌ها خواسته تا در این زمینه بطور جدی وارد شوند.

رزم حسینی از سازمان تبلیغات اسلامی خواسته تا موارد لازم در خصوص پیشگیری از بروز بیماری را به هیئت های مذهبی ابلاغ کند تا زائران حاضر در کربلا اقدامات پیشگیرانه را به صورت جدی رعایت کنند.
او شمار زائران کرمانی را حدود ۳۵ هزار نفر اعلام کرده و گفته با توجه به اینکه این افراد در تماس با جمعیتی عظیم در عراق بوده‌اند باید اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها انجام شود.

بنابراین موضوع آنفولانزای مرگبار به دوری و نزدیکی ما از کرمان و مناطق شیوع این بیماری زیاد مربوط نیست و بهتر است بدانیم زائران اربعین هم در خطر ابتلا به انواعی از آنفولانزا قرار دارند.

دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم روز گذشته تنها نگرانی خود را پس از بازگشت زائران اربعین به وطن، شیوع بیماری آنفولانزا عنوان کرده است.

البته هاشمی با بیان اینکه جای هیچ گونه نگرانی در مورد بیماری‌های واگیر جز بیماری آنفلوانزا در مناطق مرزی وجود ندارد گفته که این بیماری در همه مناطق در این فصل شایع است و مردم باید مراقب باشند و لباس گرم بپوشند.

به گفته وزیر بهداشت، کسانی که به کربلا مشرف شده‌اند ممکن است به دلیل مسافت طولانی پیاده‌روی که انجام داده‌اند و از نظر غذایی در شرایطی باشند که بدنشان ایمنی کافی نداشته باشد او ضمن زیارت قبول به تمام این عزیزان توصیه کرده که مراقب باشند.

بنابراین این روزها در زمان بازگشت زائران مراقبت و رعایت اصول بهداشتی می‌تواند پیشگیری از شیوع یک بیماری نه چندان ساده کمک کند.

آنتی‌بیوتیک نخورید
اما آنفولانزا یک سرماخوردگی یا ذکام معمولی نیست. دلیل تایید این نکته هم مرگ‌ومیرهایی است که در اثر ابتلا به این بیماری بوجود می‌آید و انواع مختلف و شکل‌های مختلفی از این بیماری که هرچندسال یکبار منتشر می‌شود مانند آنفولانزای مرغی وخوکی.

در واقع آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی است که در انواع (آ ب و ث) شناخته شده و چون هربار تغییر شکل می‌دهد ساختن واکسن برای آن ساده نیست و هرگاه این ویروس ترکیب شود و دو نوع آن با هم مختلط شوند، ویروس جدیدی را عرضه می‌کنند و درنتیجه آنفولانزا تبدیل به بیماری خطرناک و کشنده‌ای می‌شود.
آنفولانزا با نشانه‌هایی مانند سردرد ناگهانی، تب ولرز، بدن درد شدید و درد ماهیچه‌ها، سرفه و.. همراه است که درمان آن بین ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد.

اما نکته مهم در درمان بیماری آنفولانزا که گاهی برخی از پزشکان ما آن را نادیده می‌گیرند عدم تجویز آنتی‌بیوتیک برای درمان این بیماری است. در واقع برای درمان این بیماری ویروسی آنتی‌بیوتیک کاربردی ندارد مگر این که فرد همزمان به یک بیماری باکتریایی هم مبتلا باشد و یا در اثر ضعیف شدن ایمنی بدن دچار بیماری عفونی شده باشد در غیر این صورت تجویز آنتی‌بیوتیک فقط به ضعیف شدن بدن بیمار و در نتیجه طولانی‌تر و سخت‌تر شدن دوران بیماری می‌شود.

بنابراین مصرف شربت آبلیمو، شربت عسل و لیمو ترش، سوپ مرغ، خوردن مرکبات حاوی ویتامین ث، خوردن عسل و سیر و همچنین دوش آبگرم می‌تواند در بهبود سریع‌تر این بیماری موثر باشد.

رویکرد
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv