سندرم قلب شکسته چیست؟ آشنایی با علائم، علت و درمان
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۵۶۲۸
تاریخ انتشار: 2022 September 03    -    ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv

تصویر نقاشی قلب روی دیوار سیمانی را نشان می‌دهد. نقاشی قلب درست در قسمت ترک دیوار قرار دارد و شکستگی قلب را تداعی می‌کند

قلبم شکست! این اصطلاحی است که بسیاری از ما در لحظاتی که دچار استرس شدید می‌شویم یا حادثه تلخ و غم‌انگیزی را تجربه می‌کنیم، می‌گوییم. واقعیت این است شکستن قلب واقعا رخ می‌دهد؛ در علم پزشکی از آن تحت عنوان کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو یا سندرم بالونی آپیکال گذرا (Takotsubo cardiomyopathy) یاد می‌شود. با مطالعه این مقاله با سندرم قلب شکسته، علائم، علت و شیوه‌های درمان آن بیشتر آشنا می‌شوید.

سندرم قلب شکسته یعنی چه؟

حوادث تلخ که فشار روحی و استرس زیادی به ما وارد می‌کنند، می‌توانند محفظه اصلی پمپاژ قلب یعنی بطن چپ را به طور موثری تحت تاثیر قرار داده و ضعیف کنند. در این حالت این محفظه بزرگتر از حالت طبیعی خواهد شد. به همین دلیل پمپاژ خون به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه زمینه برای دیگر ناراحتی‌های قلبی فراهم می‌شود. ممکن است بپرسید؛ این عارضه موقتی است یا همیشگی؟ خوشبختانه این بیماری موقتی است اما می‌تواند باعث آسیب‌های برگشت‌پذیر و ناگهانی عضله قلب شود. اینطور به نظر می‌رسد که زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند. زنان در هر سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند؛ اما شیوع آن در زنان سالمند بیشتر شایع است.

سندرم قلب شکسته چه نشانه‌هایی دارد؟

علائم سندرم قلب شکسته شبیه سکته قلبی است:

  • درد ناگهانی و شدید قفسه سینه. این درد معمولا در قسمت گردن، فک و پشت نیز احساس می‌شود. بیمار احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه دارد و احتمالا همراه آن تعریق سرد خواهد داشت. برخی بیماران نیز حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. اگر درد قفسه سینه مربوط به ناراحتی‌های قلبی باشد، معمولا پس از چند ثانیه به حداکثر میزان خود می‌رسد. فعالیت بدنی باعث تشدید آن خواهد شد.
  • تنگی نفس (Dyspnea). اگر ناراحتی‌های قلبی بروز کنند، تنگی نفس ناگهانی رخ خواهد داد. البته باید بدانید مشکلات ریوی نیز می‌توانند باعث تنگی نفس ناگهانی شوند. با این حال اگر این عارضه همراه با دیگر نشانه‌های ناراحتی‌های قلبی باشد، احتمال آسیب به سیستم قلبی و عروقی بیشتر است.

اگر به مشاوره در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. این خدمات به شما این فرصت را می‌دهد تا از بهترین دکتر پوست، قلب، متخصص اطفال، روانشناس و… مشاوره آنلاین متنی، صوتی و تصویری بگیرید. این مجموعه بیش از ۵۰ تخصص پزشکی را پوشش داده است. همچنین خوب است بدانید خدمات مشاوره آنلاین متخصصان درمانکده محدودیت جغرافیایی ندارد؛ یعنی ساکنین شهرستان‌ها به راحتی می‌توانند از پزشکان متخصص در تهران مشاوره آنلاین دریافت کنند.

علت سندرم قلب شکسته چیست؟

علت اصلی سندرم قلب شکسته به استرس مربوط می‌شود. زمانی که در معرض اضطراب قرار می‌گیرید، بدن به طور طبیعی واکنش نشان داده و شروع به تولید هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و نورآدرنالین می‌کند. در حالت عادی این واکنش برای دفاع از بدن انجام می‌شود. مثلا باعث افزایش فشار خون، تنظیم ضربان قلب و سرعت عمل می‌شود. به همین دلیل است زمانی که در معرض خطر می‌گیرید، می‌توانید واکنش‌های سریع انجام دهید که شاید در زمان‌های عادی قادر به انجام دادن آنها نباشید. اما زمانی که استرس به طور غیر توصیفی افزایش می‌یابد، سطح هورمون‌های آن نیز در لحظه و به طور ناگهانی زیاد می‌شود و در نتیجه سیستم قلبی و عروقی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در سندروم قلب شکسته، عضله قلب به طور ناگهانی ضعیف می‌شود.

محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که هورمون‌های استرس مانند آدرنالین در سطح بالا می‌تواند زمینه را برای تنگی عروق کوچک قلب فراهم کند. به همین دلیل خونرسانی به عضله قلب مختل خواهد شد. همچنین آنها به این موضوع پی برده‌اند که آدرنالین توانایی اتصال به سلول‌های قلب را دارد و منجر به افزایش سطح کلسیم در این سلول‌ها خواهد شد. به همین دلیل ضربان قلب نامنظم می‌شود. نکته امیدوارکننده این است که تاثیرات آدرنالین بر سیستم قلبی و عروقی موقتی است و معمولا پس از گذشت چند روز عضله قلب به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.

تصویر چهره مضطرب زن جوانی را نشان می‌دهد که چشمانی وحشت‌زده دارد و در حال جویدن ناخن‌هایش است.

سندرم قلب شکسته چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دکتر قلب برای تشخیص سندرم قلب شکسته با توجه به علائم ممکن است از تکنیک‌های زیر برای تشخیص نهایی کمک بگیرد:

1.    تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (EKG، ECG)

در این آزمایش عملکرد، تعداد و شدت ضربان قلب ارزیابی می‌شود. با استفاده از الکترودهای فلزی که در نقاط مختلف بدن قرار می‌گیرند، امواج الکتریکی قلب بر روی دستگاه الکتروکاردیوگراف ثبت می‌شود.

2.    آزمایش خون

زمانی که قلب دچار آسیب می‌شود، آنزیم و پروتئین‌‌های خاصی در خون ترشح می‌شود که با بررسی آنها پزشک متخصص می‌توانند وضعیت قلب را بررسی کند. این شاخص‌ها در برگه جواب آزمایش به شکل زیر نمایش داده می‌شوند:

  • کراتین کیناز (CK)
  • کراتین فسفوکیناز (CPK)
  • تروپونین TnT) T)
  • تروپونین Tnl) l)

3.    رادیوگرافی قفسه سینه

این تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌شود. در این عکس قلب و ریه‌ها، استخوان‌های قفسه سینه، ستون مهره‌ها و مسیرهای تنفسی به خوبی نمایش داده می‌شود.

4.    اکوکاردیوگرافی

در  این تست با استفاده از اولتراسوند (امواج با فرکانس بالا) تصاویر متحرکی از چگونگی عملکرد قلب در اختیار پزشک متخصص قرار می‌گیرد. در این تست موارد زیر ارزیابی می‌شوند:

  • چگونگی پمپاژ قلب
  • چگونگی حرکت قلب
  • اندازه، شکل و ضخامت قلب
  • ارزیابی حرکات دیواره‌های قلب
  • بررسی عملکرد دریچه‌های قلب
  • بررسی تنگی یا گشادی دریچه‌های قلب

5.    ام آر آی قلب

در MRI قلب،‌ آناتومی و عملکرد آن ارزیابی می‌شود. در طی آن از میدان مغناطیسی برای تصویربرداری استفاده خواهد شد. نتایج این تست در تشخیص بیماری‌های زیر به پزشک کمک می‌کند:

  • بیماری‌های دریچه‌های قلب
  • نارسایی قلبی
  • کاردیومیوپاتی (ضخیم و ضعیف شدن عضله قلب)
  • بیماری‌های قلبی مادرزادی

تصویر خانمی را نشان می‌دهد که قلب شکسته کاغذی را در ناحیه قفسه سینه خود نگه داشته است.

درمان سندروم قلب شکسته چگونه است؟

مهمترین راهکار برای درمان سندرم قلب شکسته، کاهش و رفع استرس است. در کنار آن پزشک متخصص از شیوه‌های درمانی مشابه با حمله قلبی استفاده خواهد کرد. تکنیک‌های درمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

  • داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقادها).
  • داروهای بتا بلاکر که باعث کاهش فشار بر روی قلب خواهند شد.
  • اکسیژن درمانی با هدف افزایش اکسیژن خون بدن.

راهنمایی رزرو آنلاین از پزشک متخصص قلب و عروق تهران

مجموعه درمانکده در دریافت نوبت آنلاین از بهترین متخصص قلب و عروق تهران به شما کمک می‌کند. این مجموعه مرکز درمانی نیست؛ بلکه با پزشکان متخصص و کارآزموده در سراسر استان تهران همکاری دارد. برای مشاوره و رزرو آنلاین نوبت از دکتر قلب، متخصص پوست، دکتر اعصاب و روان و دیگر تخصص‌‌های پزشکی می‌توانید از لیست پزشکان درمانکده استفاده کنید.

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv