سگ ها بوی بدن انسان زمانی که استرس دارد را متوجه می شوند
کد خبر: ۲۵۸۶۰۹
تاریخ انتشار: 2022 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
استرس می‌تواند باعث ایجاد انواع تغییرات فیزیولوژیکی در بدن انسان شود، از ضربان قلب گرفته تا مواد شیمیایی آزاد شده در جریان خون و به نظر می‌رسد که سگ‌ها می‌توانند تغییرات مربوط به استرس را حتی در غریبه‌ها استشمام کنند.

بدن شما زمانی که استرس دارید بو می‌دهد و سگ شما می‌تواند متوجه این بو شود

استرس می‌تواند باعث ایجاد انواع تغییرات فیزیولوژیکی در بدن انسان شود، از ضربان قلب گرفته تا مواد شیمیایی آزاد شده در جریان خون و به نظر می‌رسد که سگ‌ها می‌توانند تغییرات مربوط به استرس را حتی در غریبه‌ها استشمام کنند.

این مطالعه جدید اولین باری است که محققان در آزمایش‌های آزمایشگاهی کاملاً کنترل‌شده به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که چگونه مهارت سگ در تشخیص بو‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تشخیص دهند که انسان‌ها در موقعیت‌های استرس‌زا قرار دارند.

این تحقیق علاوه بر اینکه درک عمیق‌تری از رابطه بین سگ‌ها و صاحبان آن‌ها به ما می‌دهد، می‌تواند برای بهبود آموزش سگ‌هایی که در حمایت از اضطراب، حملات پانیک و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نقش دارند، استفاده شود.

وقتی استرس داریم، بو‌های متفاوتی را از طریق عرق و نفس خود تولید می‌کنیم و سگ‌ها می‌توانند این را از بوی ما در هنگام آرامش تشخیص دهند، حتی اگر کسی باشد که نمی‌شناسند. پس این تحقیق نشان می‌دهد که سگ‌ها برای درک استرس انسان به نشانه‌های دیداری یا صوتی نیاز ندارند.

در این مطالعه از چهار سگ و ۳۶ نفر استفاده شد که در مجموع ۷۲۰ آزمایش بویایی انجام شد. از داوطلبان انسانی خواسته شد که یک مسأله ریاضی دشوار را تکمیل کنند و همزمان میزان استرس خود را گزارش دهند.

هنگامی که فشار خون و ضربان قلب هر شرکت‌کننده انسانی افزایش یافت، نمونه‌های عرق و تنفس گرفته شد. سپس این‌ها به سگ‌ها ارائه شد تا ببینند آیا سگ‌های نیش می‌توانند نمونه‌های هنگام استرس را از نمونه‌های آرام چهار دقیقه قبل تمیز دهند.

با دقت بالایی انجام دادند. در ۹۴ درصد از ۷۲۰ آزمایش، سگ‌ها توانستند به درستی به محققان در مورد نمونه استرس هشدار دهند.

به نظر می‌رسد که تغییرات شیمیایی ناشی از استرس توسط سگ‌ها قابل درک است و بو‌ها تنها اطلاعاتی هستند که می‌توانند از بین بروند.

هلن پارکس، صاحب سگ Treo می‌گوید: «این مطالعه ما را از توانایی سگ در استفاده از بینی خود برای «دیدن» جهان آگاه کرد. ما معتقدیم که این مطالعه واقعاً توانایی Treo را برای احساس تغییر در احساسات در خانه توسعه داد.

این مطالعه تاکید می‌کند که سگ‌ها حیواناتی بسیار حساس و شهودی هستند و بویایی آن‌ها بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند. سگ‌ها نسبت به احساسات صاحب خود حساس باشند و به دنبال آرامش یا تسکین ناراحتی خود باشند.

ما می‌توانیم این را به فهرست طولانی تغییرات ظریف در انسان اضافه کنیم که سگ‌ها قادر به بوییدن آن‌ها هستند، حتی زمانی که علائم قابل مشاهده وجود ندارد. ممکن است به یاد داشته باشید که برای مثال آن‌ها قبلا عفونت‌های COVID-۱۹ را هم می‌توانستند استشمام کنند.

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار