خواندن افکار افراد از طریق اسکن مغزی
کد خبر: ۲۶۰۵۱۵
تاریخ انتشار: 2022 October 26    -    ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
تکنیک‌های گذشته ذهن خوانی بر کاشت الکترود در عمق مغز افراد متکی بود. با این حال، در گزارشی که در ۲۹ سپتامبر به پایگاه داده bioRxiv ارسال شد، توضیح داده شده است که دانشمندان اخیرا توانسته اند روشی جدیدی به منظور خواندن افکار افراد ابداع کنند که بر یک تکنیک غیرتهاجمی اسکن مغز تحت عنوان تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) متکی است.

خواندن افکار افراد از طریق اسکن مغزی

خواندن افکار افراد از طریق اسکن مغزیاختصاصی تابناک باتو ــ دانشمندان گزارش دادند که اکنون می‌توانند افکار افراد را بدون هیچ ارتباط مستقیمی با فرد رمزگشایی کنند.

تکنیک‌های گذشته ذهن خوانی بر کاشت الکترود در عمق مغز افراد متکی بود. با این حال، در گزارشی که در ۲۹ سپتامبر به پایگاه داده bioRxiv ارسال شد، توضیح داده شده است که دانشمندان اخیرا توانسته اند روشی جدیدی به منظور خواندن افکار افراد ابداع کنند که بر یک تکنیک غیرتهاجمی اسکن مغز تحت عنوان تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) متکی است. در واقع fMRI جریان خون اکسیژن‌دار را در مغز ردیابی می‌کند. چون سلول‌های فعال مغز به انرژی و اکسیژن بیشتری نیاز دارند، این اطلاعات می‌تواند اندازه‌گیری غیرمستقیم فعالیت مغز را فراهم کند.

طبیعتاً، این روش اسکن نمی‌تواند فعالیت مغز را در زمان واقعی ثبت کند؛ زیرا سیگنال‌های الکتریکی منتشر شده توسط سلول‌های مغزی بسیار سریع‌تر از حرکت خون در مغز حرکت می‌کنند. نویسندگان مطالعه دریافتند که با استفاده از معیار پراکسی ناقص می‌توانند برای رمزگشایی معنایی افکار افراد استفاده کنند، اگرچه آن‌ها قادر به تولید ترجمه‌های کلمه به کلمه نیستند.

الکساندر هاث، نویسنده ارشد، عصب‌شناس دانشگاه تگزاس در آستین، می‌گوید: «اگر ۲۰ سال پیش از هر عصب‌شناس شناختی در جهان می‌پرسیدید که آیا این کار شدنی است، آن‌ها به شما می‌خندیدند و شما را از اتاق به بیرون پرت می‌کردند.»

در این مطالعه جدید که همچنان در حال گذراندن مراحل بررسی و پذیرش از سوی ژورنال‌های علمی است، بیان شده است که این تیم تحقیقاتی، مغز یک زن و دو مرد ۲۰ تا ۳۰ ساله را اسکن کردند. هر یک از شرکت‌کنندگان در مجموع ۱۶ ساعت پادکست و برنامه‌های رادیویی مختلف را در چندین جلسه گوش کردند. این تیم سپس این اسکن‌ها را با استفاده از یک الگوریتم رایانه‌ای که آن را «رمزگشا» می‌نامیدند مورد بررسی قراردادند که الگو‌های موجود در صدا را با الگو‌های فعالیت مغزی ضبط شده مقایسه می‌کرد.

هاث به The Scientist گفت که این الگوریتم می‌تواند اسکن fMRI بیمار را بررسی و داستانی را بر اساس محتوای آن تولید کند. بررسی‌ها حاکی از آن بود که داستان ساخته شده توسط الگوریتم با طرح اصلی پادکست یا نمایش رادیویی به میزان زیادی مطابقت داشته است. به عبارت دیگر، می‌توان دریافت که سیستم «رمزگشا» می‌تواند استنباط کند که هر شرکت کننده بر اساس فعالیت مغز خود چه داستانی را شنیده است. گفتنی است که این الگوریتم در طی بررسی‌های انجام شده اشتباهاتی همچون تغییر ضمایر کاراکتر‌ها را نیز مرتکب شد. هاث گفت: «این الگوریتم با دقت نشان می‌دهد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اما نمی‌تواند بیان دارد که چه کسی این کار‌ها را انجام می‌دهد.»

در آزمایش‌های دیگری که توسط این تیم صورت گرفت، این الگوریتم توانست که به طور نسبتاً دقیقی طرح یک فیلم صامت را که شرکت‌کنندگان در اسکنر تماشا می‌کردند، توضیح دهد. این الگوریتم حتی می‌توانست داستانی را که شرکت‌کنندگان در ذهن خود تصور می‌کردند بازگو کند. در درازمدت، تیم تحقیقاتی قصد دارد تا این فناوری را به منظور استفاده برای افرادی که نمی‌توانند صحبت کنند یا تایپ کنند، توسعه بخشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار