نکات مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید
کد خبر: ۲۶۲۳۰۰
تاریخ انتشار: 2022 November 13    -    ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
خرید رادیاتور و جایگزینی آن با بخاری و سیستم‌های گرمایش قدیمی می‌تواند راهی هوشمندانه و بهینه برای بهبود راندمان گرمایش خانه باشد، در حالی که ظاهری زیبا و کاربرپسند هم به محیط شما می‌دهد. در همین راستا چه علاقه‌مند به خرید رادیاتوری جدید و هوشمند باشید و چه گزینه‌های سنتی را بپسندید، در بازار با طیف گسترده‌ای از این محصولات روبه‌رو هستید...

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید«تابناک با تو» - خرید رادیاتور و جایگزینی آن با بخاری و سیستم‌های گرمایش قدیمی می‌تواند راهی هوشمندانه و بهینه برای بهبود راندمان گرمایش خانه باشد، در حالی که ظاهری زیبا و کاربرپسند هم به محیط شما می‌دهد. در همین راستا چه علاقه‌مند به خرید رادیاتوری جدید و هوشمند باشید و چه گزینه‌های سنتی را بپسندید، در بازار با طیف گسترده‌ای از این محصولات روبه‌رو هستید، بنابراین در این راهنمای خرید سعی داریم که تمام نکات و اصول مهم برای خرید یک رادیاتور مناسب با توجه به ابعاد و شرایط خانه‌ی شما را مرور کنیم.

آشنایی با انواع رادیاتور‌های موجود در بازار

همان‌طور که در مقدمه هم اشاره شد، در بازار انواع مختلفی از رادیاتور‌ها وجود دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را هم دارند؛ بنابراین در همین ابتدا شما را با انواع این کالا‌ها آشنا می‌کنیم تا با دیدی وسیع به سراغ خواندن ادامه‌ی متن بروید!

۱. رادیاتور‌های مدرن یا شیشه‌ای (Modern radiators)

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

رادیاتور‌های مدرن جزو گزینه‌هایی هستند که می‌توانند مزایای مختلفی را برای خانه‌ی شما به ارمغان آورند از جمله اینکه معمولا بر روی دیوار نصب می‌شوند و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. از طرفی برخی گزینه‌های بازار دو منظوره، همراه با بلوتوث و امکانات هوشمند هستند و در عین حال که خانه را گرم می‌کنند، می‌توانند به عنوان آینه هم مورد استفاده قرار گیرند. از طرفی ظاهر شیک و مینیمال این مدل‌ها یک ویژگی خاص برای علاقه‌مندان به طراحی داخلی است.

۲. رادیاتور‌های پنلی (Column radiators)

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

رادیاتور‌های پنلی یا سنتی این قابلیت را دارند که جذابیت ویکتوریایی خاصی را به خانه شما بیافزایند و در عین حال گرمای کارآمدی تولید کنند. این دسته از محصولات ساختاری متشکل از لوله‌های عمودی دارند که در تمام ارتفاع رادیاتور را از بالا به پایین کشیده شده است. رادیاتور‌های پنلی معمولا از دو، سه یا چهار ستون ساخته شده‌اند و طبیعتا تعداد پنل‌های بیشتر به خروج گرمای بیشتر از رادیاتور کمک می‌کند. اساساً، هرچه تعداد ستون‌ها بیشتر باشد، گرمای بیشتری توسط رادیاتور تولید می‌شود؛ در عین حال باید توجه داشته باشید که افزایش این ستون‌ها یا پنل‌ها با اشغال بیشتر فضا همراه است!

در کنار این مزایا لازم به ذکر است که به علت استفاده از فولاد در این مدل‌ها، امکان زنگ زدن و سوراخ شدگی نسبت به انواع آلومنیومی به ویژه در بلند مدت وجود دارد. همچنین در صورتی وجود چنین خرابی‌هایی کل پنل باید عوض شد که چندان مقرون‌به‌صرفه نیست! از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که فولاد در برابر رسوبات مقاومت بیشتری دارد و برای مناطقی با آب سخت و پر املاح بسیار گزینه مناسبی است.

* به یاد داشته باشید که یک رادیاتور ایدئال در برابر زنگ زدن، آسیب‌های مکانیکی و رسوبات مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و در کنار آن از ثبات حرارتی مناسب و مصرف انرژی به شکلی بهینه برخوردار است!

۳. رادیاتور‌های حوله خشک‌کن (Towel radiators)

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

هدف اصلی این دسته از محصولات همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، خشک کردن و گرم کردن حوله‌ها است که برای استفاده در صبحی سرد گزینه‌ای عالی است. رادیاتور حوله خشک‌کن علاوه بر گرم کردن و خشک کردن حوله‌ها و لباس‌ها می‌تواند به منظور گرم کردن حمام هم کمک‌کننده باشد. بسیاری از رادیاتور‌های حوله‌ای دارای شکاف‌هایی برای آویزان کردن لباس‌ها و حوله‌ها هستند که می‌تواند به راحتی در کاربری کمک کند.

۴. رادیاتور‌های تک پنل (Single panel radiators)

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

رادیاتور‌های تک پنلی محصولات کارایی هستند که یک پنل را با یک کنوکتور (convectorC) ترکیب می‌کنند و برای اتاق‌های کوچک که به حرارت کمتری نیاز دارند، مدلی مناسب هستند. رادیاتور‌های تک پنلی در مواقعی که فضا محدود است، چه از نظر فضا و چه از نظر مصرف انرژی کارا هستند!

۵. رادیاتور‌های افقی (Horizontal radiators)

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

یکی از مدل‌های رایج بازار، رادیاتور‌هایی به شکل افقی است که جنسی آلومینیومی دارند و از جمله گزینه‌هایی مناسب برای قرار دادن در مناطق مرده مانند زیر پنجره هستند. همچنین این نحوه‌ی قرارگیری می‌تواند فضای بیشتری را برای مبلمان در داخل اتاق فراهم کند.

* کنوکتور از یک یا چند لوله پره‌دار که در داخل محفظه‌ای خاص قرار گرفته‌اند، تشکیل شده‌اند. به طور کلی این دستگاه‌ها در اندازه‌های مختلفی از نظر طول، ارتفاع و پهنا ساخته می‌شود.

قرار دادن یک رادیاتور افقی در زیر پنجره با باد‌های سرد به خوبی مقابله می‌کند و خانه‌ی شما را همیشه گرم نگه می‌دارد. بزرگ‌ترین مزیت نمونه‌های افقی این است که به راحتی می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد و نگهداری آن‌ها نیازی به صرف هزینه زیاد ندارد.

۶. رادیاتور‌های عمودی (Vertical heating)

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

رادیاتور‌های عمودی شکل کمتر رایجی از این دسته کالا‌ها هستند. این محصولات ظاهری بلند و نازک دارند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. همچنین سبکی، جمع‌وجوری و ظاهر مینیمالیستی که این رادیاتور‌ها دارد، خیلی زود این مدل‌ها را به انتخاب افراد خاص‌پسند تبدیل کرده است.

فن‌کویل بخرم یا رادیاتور؟

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

همان‌طور که می‌دانید، فن‌کویل نوعی مبدل حرارتی است که در فصل گرما، آب سرد تولیدی توسط چیلر و در فصل سرما، آب گرم تولیدی توسط موتورخانه یا پکیج را به درون لوله‌های مخصوص دستگاه می‌کشد و به گردش در می‌آورد تا هوای محیط گرم یا سرد شود. در همین راستا برخی منتقدان رادیاتورها، استفاده از فن‌کویل را به جای این دسته از سیستم‌های گرمایشی انتخابی عاقلانه‌تر می‌دانند. به همین علت هم در این بخش تصمیم داریم که مزایا و معایب این دو دستگاه را در کنار هم مرور کنیم و در آخر انتخاب را به خود شما بسپاریم، تا با توجه به نیاز خود آنچه که مناسب است را انتخاب و خریداری کنید!

برخی مزایا و معایب فن کویل در مقایسه با رادیاتور به شرح زیر است.

مزایا:

* این دستگاه‌ها اغلب خانه را خیلی سریع گرم می‌کنند!
* به منظور کنترل جریان هوا می‌توانید به راحتی دریچه‌های هوای فن را باز و بسته کنید.
* فن‌کویل‌ها نسبت به رادیاتور‌های قدیمی اغلب فضای کمتری را اشغال می‌کنند و کم‌تر در دیزاین خانه دخیل هستند.
* این نوع از سیستم‌ها اغلب با تهوه‌ی هوای مطبوع در فصول مختلف همراه هستند.

معایب:

* گردش هوای فن‌کویل‌ها خشک است و ممکن است پوست شما را تحریک کند!
* سیستم هواکش این کالا‌ها معمولا با گردوخاک پوشیده می‌شود و می‌تواند آلرژی‌زا باشد؛ همچنین دریچه‌ها و فیلتر‌ها ممکن است به تمیز کردن و نگهداری مکرر نیاز داشته باشند.
* برخی مدل‌های فن صدا دارند!

برخی مزایا و معایب رادیاتور در مقایسه با فن‌کویل به شرح زیر است.

مزایا:

* این دستگاه‌ها در مقایسه با فن‌کویل‌ها مرطوب‌تر هستند و شاهد خشکی هوا نخواهید بود.
* اغلب دارای مدل‌های زیبایی هستند که می‌تواند به زیباسازی فضا کمک کند! همچنین رادیاتور‌ها هیچ صدایی تولید نمی‌کنند.
در صورت مواجهه با نقص/مشکلات، تعویض تک تک قطعات برخی مدل‌های جدید آن ممکن و آسان‌تر است.

معایب:

* رادیاتور‌ها می‌توانند بزرگ و حجیم باشند و فضای یک اتاق را اشغال کنند؛ همچنین روکش‌های زیباکننده‌ی این دسته از محصولات می‌تواند کارایی را کاهش و هزینه‌ها را افزایش دهد!
* در صورت عدم استفاده به مدت طولانی و عدم نگهداری صحیح ممکن است در زمان کار مجدد گرمای زیادی را از دست دهند.
* برخی واحد‌های لوله کشی رادیاتور در معرض دید است که چندان جذاب نیست!
* نسبت به فن‌کویل‌ها در صورت تغییر دما واکنش کندتری دارند و زمان می‌برد که هوای محیط را سردتر یا گرم‌تر کنند.

چه گرمایشی برای خانه‌ی من مناسب است؟

با توجه به انواع مختلفی از رادیاتور‌ها در بازار، امروزه شاهد انواع متنوعی از گرمایش در این دسته از دستگاه‌ها هستیم که رایج‌ترین آن‌ها سیستم گرمایش مرکزی است. به منظور استفاده از رادیاتور‌هایی با سیستم گرمایش مرکزی نیاز است که ساختمان شما به موتور خانه مجهز باشد.

طی چنین روندی آب موجود در رادیاتور، در سیستم گرمایش مرکزی (شوفاژ)، توسط تجهیزاتی از قبیل دیگ، مشعل و پمپ، گرم می‌شود. سپس آب گرم شده توسط پمپ موجود در موتورخانه و از طریق لوله کشی به قسمت‌های مختلف ساختمان هدایت شده و به داخل لوله‌های رادیاتور جریان می‌یابد. از طرفی لازم است بدانید که یکسری از مدل‌های جدید تنها نیاز به پکیجی برای ایجاد گرمایش در محیط دارند و شما را از دم و دستگاه‌های موتورخانه بی‌نیاز می‌کنند!

گرمایش با استفاده از رادیاتور‌های برق

رادیاتور‌های برقی در حالت کلی با داشتن یک ظرف پر از سیال (اغلب ترمو سیال) که توسط یک المنت الکتریکی گرم می‌شود، کار می‌کنند. درواقع همان‌طور که از نام این محصولات مشخص است، این دسته از رادیاتور‌ها ابا استفاده از برق شهری کار می‌کنند.

رادیاتور‌های دوگانه‌سوز

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

رادیاتور‌های دوگانه‌سوز معمولاً این قابلیت را دارند که از یک سیستم گرمایش مرکزی استاندارد و برق استفاده کنند. با استفاده از رادیاتور‌های دوگانه‌سوز، این امکان را به شما می‌دهند که در صورت خاموشی گرمایش مرکزی، بتوانید گرما بخشیدن به خانه را با برق انجام دهید. از آن‌جایی که می‌توان از آن‌ها به‌صورت جداگانه و جدا از بقیه سیستم‌های گرمایش مرکزی استفاده کرد، در پاییز و بهار که احتمالاً به گرمایش مرکزی ۲۴ ساعته نیاز ندارید، می‌توانید از سیستم برقی رادیاتور در بعضی ساعات استفاده کنید!

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید رادیاتور باید در نظر بگیرید!

علاوه بر نکات و جزئیاتی که در قسمت‌های قبلی به آن‌ها پاسخ دادیم؛ باید یک سری نکات مهم را در زمان خرید و انتخاب رادیاتور رعایت کنید که با توجه به آن‌ها می‌توانید تا سالیان سال از خرید رادیاتور شوفاژ جدید بی‌نیاز شوید!

۱. اندازه‌ی رادیاتور انتخابی با توجه به متراژ محیط

مهم است که رادیاتوری که خریداری می‌کنید با اندازه‌ی اتاق‌های شما هماهنگ باشد. طبیعتا اگر رادیاتوری که می‌خرید برای اتاقی که در آن قرار دارد، بسیار بزرگ باشد، انرژی بیشتری را در طول روز مصرف می‌کند، در نتیجه هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. در همین راستا یکی از مدل‌های رایج که قابل اندازه‌گیری با توجه به متراژ محیط است، رادیاتور پنلی است.

* نصب رادیاتور در جایی که محل ورود سرما به محیط است یکی از بهترین انتخاب‌ها است. همچنین استفاده از رادیاتور در محیط‌هایی توصیه می‌شود که ارتفاع سقف آن‌ها کمتر از ۳ متر باشد.

اولین قدم برای محاسبه‌ی اندازه‌ی رادیاتور پنلی، ضرب متراژ فضای مورد نظر در عدد ۱۳۰ (این عدد برای مناطق معتدل کوهستانی ۱۴۰ و مناطق سرد ۱۶۰ در نظر گرفته می‌شود!) است. سپس عدد به دست آمده را بر عدد ۱۷۵۰ (میانگین ظرفیت گرمایی هر متر از رادیاتور فولادی) تقسیم می‌کنیم. در پایان پاسخ نهایی اندازه‌ی طول رادیاتور پنلی، بر حسب متراژ محیط خواهد بود.

۲. توان حرارتی دستگاه

به طور کلی رادیاتور‌ها دارای رتبه BTU به منظور بررسی توان حرارتی خروجی هستند که این مقدار با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، متراژ محیط و موقعیت قرارگیری ساختمان تعیین می‌شود؛ بنابراین قبل از خرید این نوع دستگاه بهتر است با متخصصین امر در مورد توان حرارتی رادیاتور با توجه به شرایط محیطی خود مشورت کنید!

۳. وجود المنت حرارتی و بلوتوث در رادیاتور

۶ نکته‌ی مهم که قبل از خرید انواع رادیاتور باید بدانید

المنت حرارتی وسیله کوچک در داخل رادیاتور است که به شما این امکان را می‌دهد که رادیاتور خود را بدون نیاز به روشن کردن کل سیستم گرمایش مرکزی، گرم کنید. این بدان معنی است که می‌توانید از دستگاه بدون نیاز به روشن کردن سیستم مرکزی استفاده کنید.

وجود المنت حرارتی در رادیاتور از این جهت حائز اهمیت است که هم کاربری شما را انعطاف‌پذیر می‌کند و هم نقش مهمی در صرفه‌جویی انرژی دارد! در کنار المنت حرارتی، رادیاتور‌های مدرن مجهز به بلوتوث کاربری شما را راحت‌تر می‌کنند، چراکه اگر در رخت‌خواب گرم و نرم خود دراز کشیده باشید تنها با تلفن هوشمند خود می‌توانید رادیاتور را روشن، کم یا زیاد کنید! لازم به ذکر است که این امکان باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما هم می‌شود.

۴. اتاق‌های بزرگ و رادیاتور‌های دو کانوکتور

رادیاتور‌های دو کانوکتور «Standard Double Convector» که با نام رادیاتور K۲ یا Type ۲۲ هم شناخته می‌شود؛ محصولاتی هستند که در ساختار آن‌ها از دو سطح اضافه (فین) کنوکتور که بین دو پنل منفرد پیچیده شده، استفاده شده است و همین ساختار هم سیستم انتقال گرمای مناسبی را برای گرمایش اتاق‌های متوسط تا بزرگ ایجاد می‌کند. درواقع وجود سطوح اضافه در بین پنل‌ها مساحت پنل را افزایش می‌دهد و در نتیجه توان گرمایشی سیستم بالاتر می‌رود؛ بنابراین برای فضا‌های بزرگ استفاده از مدل‌های دابل کانوکتور به شدت توصیه می‌شود.

۵. راحتی در یافتن قطعات رادیاتور در زمان تعمیر

این نکته زمانی مهم‌تر می‌شود که بخواهید از مدل‌های افقی استفاده کنید. درواقع خرید رادیاتوری که قطعات آن بدون دردسر (در صورت خرابی) در دسترس است، موضوعی مهم به شمار می‌رود؛ بنابراین طبیعتا انتخاب گزینه‌های ایرانی می‌تواند خیال شما را از این بابت راحت کند. به علاوه اگر رادیاتور را از برندی تهیه می‌کنید که خدمات پس از فروش خوبی را به شما ارائه می‌دهد؛ می‌توانید به راحتی به نمایندگی‌های معتبر مراجعه و قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

۶. توجه به نوع شیر رادیاتور

یکی از نکات مهم در زمان تصمیم‌گیری برای خرید رادیاتور اطلاع از مدل مناسب شیر برای این دسته از کالا‌ها است. شیر‌های رادیاتور عموما به دو دسته‌ی زاویه‌دار و مستقیم تقسیم می‌شود.

* شیر‌های زاویه‌دار؛ شیر‌های زاویه‌دار رادیاتور را به لوله‌های سیستم حرارتی مرکزی با هر زاویه‌ای (معمولاً ۹۰ درجه) متصل می‌کند. این مدل‌ها اغلب زمانی به کار می‌آیند که احتیاج به لوله‌کشی از دیوار یا زیر تخت باشد! شیر‌های زاویه‌دار در حال تبدیل شدن به محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند؛ چراکه به لوله‌کشی کمتری نسبت به مدل‌های مستقیم نیاز دارند و به همین دلیل هم مرتب به نظر می‌رسند!
* شیر‌های مستقیم؛ شیر‌های مستقیم محصولاتی بدون خمیدگی هستند و تنها می‌توانند سیستم گرمایش مرکزی را مستقیماً از کف زمین به رادیاتور وصل کنند. در همین راستا لازم به ذکر است که اگر لوله‌کشی منزل شما به گونه‌ای است که از امتداد دیوار مستقیماً وارد رادیاتور می‌شود، شیر‌های مستقیم مناسب‌ترین گزینه برای استفاده خواهد بود.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار