با داشتن این پناهگاه از یک انفجار هسته‌ای جان سالم به در ببرید
کد خبر: ۲۷۲۶۲۵
تاریخ انتشار: 2023 March 02    -    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
اگر فرضا فردا بمب هسته ای در شهر شما انداخته شود، می‌دانید کجا باید پناه بگیرید؟ جنگ هسته‌ای فکر وحشتناکی است، اما برای تیمی از محققان دانشگاه نیکوزیا در قبرس، این موضوع مهم‌ترین نکته است.

تحقیق جدید نشان می‌دهد که اگر در چنین پناهگاهی باشید ممکن است از یک انفجار هسته‌ای جان سالم به در ببرید

اگر فرضا فردا بمب هسته ای در شهر شما انداخته شود، می‌دانید کجا باید پناه بگیرید؟ جنگ هسته‌ای فکر وحشتناکی است، اما برای تیمی از محققان دانشگاه نیکوزیا در قبرس، این موضوع مهم‌ترین نکته است.

در یک تحقیق اخیر، محققان محاسبه کردند که چگونه انفجار ناشی از یک انفجار هسته‌ای می‌تواند بر افرادی که در داخل خانه پناه می‌گیرند تأثیر بگذارد و دریافتند که حتی اگر برای زنده ماندن از انفجار در فاصله ای امن از انفجار باشید، ممکن است همچنان در خطر فوری باشید.

دیمیتری دریکاکیس، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «درک تاثیر انفجار هسته‌ای بر انسان در داخل خانه برای ارائه توصیه‌هایی برای محافظت از افراد و دارایی‌ها مهم است. به عنوان مثال، ما می‌توانیم سازه‌هایی طراحی کنیم که حفاظت بیشتری را ارائه دهند.»

توصیه‌های کلی اینها هستند:

از قرار گرفتن در جوار راهروها و درها خودداری کنید. گوشه های اتاق‌های بدون پنجره را جستجو کنید

هنگامی که یک بمب هسته ای منفجر می‌شود، نه تنها تشعشع به شکل نور درخشان، کور کننده و گرمای سوزان، بلکه امواج ضربه‌ای قدرتمندی ایجاد می‌کند که می تواند ده ها کیلومتر را طی کند.

این امواج شوک هستند که به طور بالقوه برای افرادی که در فاصله کافی امن از گلوله آتش هستند کشنده هستند.

این تیم یک انفجار هسته ای از یک بمب اتمی ۷۵۰ کیلوتنی را شبیه سازی کرد. در مقام مقایسه، بمب‌هایی که ایالات متحده در هیروشیما پرتاب کرد ۱۵ کیلو تن و در ناکازاکی ۲۵ کیلوتنی بود .

یک کلاهک به این بزرگی احتمالاً همه چیز را در فاصله ۴ کیلومتری محو می کند، اما افرادی که فراتر از این شعاع هستند، اگر در مکان مناسب یک سازه محکم پناه بگیرند، ممکن است شانسی داشته باشند.

با این حال، جایی که مکان مناسب است،از دید محققان چگونه جایی است.

محققان انفجار را با استفاده از دینامیک سیالات محاسبات یشبیه سازی کردند.

با استفاده از این مدل‌ها، آن‌ها نحوه حرکت موج ضربه‌ای را در ساختمان‌ها – از جمله اتاق‌ها، دیوارها، گوشه‌ها، درها، راهروها، پنجره‌ها و درها – در فاصله‌های ۲.۵ تا ۳۰ مایلی از محل انفجار محاسبه کردند.

آنها گزارش دادند که جاهایی مانند درها و راهروها می‌توانند مانند یک تونل باد عمل کنند و موج ضربه‌ای را تا فشارهای خطرناکی تا ۱۸ برابر وزن بدن انسان شتاب بدهد که به راحتی برای خرد کردن استخوان‌ها کافی است.

پس خطرناک ترین مکان های سرپوشیده که باید از آنها اجتناب کرد، پنجره ها، راهروها و درها هستند.

بهترین مکان در نیمه ساختمان در سمت دورتر از انفجار، در اتاقی بدون پنجره است. اما حتی در اتاق جلویی که روبروی انفجار است، اگر در گوشه‌های دیوار رو به انفجار قرار بگیریم، می‌توان از سرعت‌های هوایی بالا در امان بود.

مسلما خود ساختمان مهم است. به عنوان مثال، یک کلبه چوبی پناه خوبی میسن.

پس اگر خیلی به انفجار نزدیک باشید، کار زیادی نمی‌توان انجام داد. با این حال، سازه‌های ساختمانی، به‌ویژه سنگی یا بتن یا سایر مواد محکم و غیر قابل احتراق، می‌توانند درجاتی از حفاظت را فراهم کنند.

محققان گفتند که انفجار یک بمب ۷۵۰ کیلوتنی را بر اساس موشک روسی Sarmat، یک موشک ICBM که کرملین آوریل گذشته آزمایش کرد، مدلسازی کرده‌اند.

تهاجم روسیه به اوکراین این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است ما به جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر شویم و یکی از انگیزه‌های اصلی آن‌ها برای این مطالعه «لفاظی فزاینده درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای» بوده است.

دریکاکیس گفت: «جنگ هسته ای یک موضوع جدی است که منجر به ویرانی گسترده خواهد شد. برای چندین دهه، جامعه بین المللی فکر می کند که چنین احتمالی وجود نخواهد داشت. با این حال، لفاظی در سراسر جهان احتمال بروز آن را تغییر داده است.»

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار