دلفین‌ها هم مانند انسان‌ها با کودکان خود کودکانه صحبت می‌کنند
کد خبر: ۲۸۴۰۲۲
تاریخ انتشار: 2023 July 03    -    ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
bato-adv
bato-adv
گاهی تصور می‌کنیم که فقط ما انسان‌ها هستیم که هنگام صحبت با کودکان یا چنان که افتد و دانی با عزیزان بزرگسال خود، از لحن و محتوای گفتار کودکانه استفاده می‌کنیم. فرنگی‌ها به این شیوه سخن گفتن baby talk می‌گویند. اما جالب است که بدانید دلفین‌های مادر هم هنگام ارتباط با کودکان خود چنین شیوه سخن گفتنی دارند.

دلفین‌ها هم مانند انسان‌ها از صحبت‌های به سبک کودکانه برای ارتباط با بچه‌های خود استفاده می‌کنند (یک پزشک)

دلفین‌ها هم مانند انسان‌ها از صحبت‌های به سبک کودکانه برای ارتباط با بچه‌های خود استفاده می‌کنند (یک پزشک)«تابناک با تو» - گاهی تصور می‌کنیم که فقط ما انسان‌ها هستیم که هنگام صحبت با کودکان یا چنان که افتد و دانی با عزیزان بزرگسال خود، از لحن و محتوای گفتار کودکانه استفاده می‌کنیم.

فرنگی‌ها به این شیوه سخن گفتن baby talk می‌گویند. اما جالب است که بدانید دلفین‌های مادر هم هنگام ارتباط با کودکان خود چنین شیوه سخن گفتنی دارند.

این لحن صحبت که به ارتباط مادرانه، با هدایت کودک (CDC) هم مشهور است، دارای زیر و بم بالاتر و دامنه وسیع‌تری است و اعتقاد بر این است که پیوند و یادگیری زبان را در کودکان تقویت می‌کند.

محققان به تازگی دریافته‌اند که دلفین‌های دماغ بطری وحشی (Tursiops truncates) در نزدیکی خلیج ساراسوتا، فلوریدا، صدای خود را به فرکانس بالاتر با دامنه بیشتر تغییر می‌دهند تا با بچه‌های خود ارتباط برقرار کنند.

نیکول الحداد، نویسنده مقاله ژورنال، می‌گوید: «به خوبی مستند شده است که دلفین‌ها قادر به یادگیری تولید صدا هستند، که یک جنبه کلیدی از ارتباطات انسانی است. این مطالعه شواهد جدیدی در مورد شباهت‌های دلفین‌ها و انسان‌ها اضافه می‌کند. با این اوصاف، من امیدوار هستم که این یافته جالب بتواند آگاهی عمومی را در مورد حفاظت از این گونه کاریزماتیک افزایش دهد.ـ


دانشمندان ۱۹ دلفین ماده بالغ را انتخاب کردند و روی کلاهک‌های مکش که به سرشان متصل بود، هیدروفون‌های موقتی نصب کردند.

محققان برای مدت طولانی در تلاش برای یافتن راهی برای رمزگشایی زبان و ارتباطات پیچیده دلفین‌ها بوده‌اند. ضبط‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که صدای سوت‌مانند آنها در زمانی که مادران در اطراف کودکان خود بودند، چقدر متفاوت بوده استو

ال حداد گفت: «این مقاله می‌تواند سکوی پرشی باشد و دانشمندان دیگر را ترغیب کند تا بر روی ارتباطات سایر جانداران با کودکان خود تحقیق کنند». “مقایسه جنبه‌های صوتی مادران مختلف پستانداران دریایی در حضور فرزندانشان جالب خواهد بود.”

قبلا مشخص شده بود که گورخرهای نر بالغ (Taeniopygia guttata) آهنگ‌ صدای خود را زمانی که جوان‌ها در نزدیکی باشند، تغییر می‌دهند. درست مثل میمون‌های سنجابی (Saimiri sp.) و ماکاک‌های رزوس (Macaca mulatta) که صدای خود را هنگام برقراری ارتباط با اعضای جوان‌تر گونه‌شان تغییر می‌دهند. البته، بسیار ظریف‌تر از طیف وسیعی است که انسان هنگام صحبت با کودکان استفاده می‌کند.

دلفین‌ها هم مانند انسان‌ها از صحبت‌های به سبک کودکانه برای ارتباط با بچه‌های خود استفاده می‌کنند (یک پزشک)

تکامل همگرا، یا اینکه چگونه گونه‌های متفاوت در مناطق جغرافیایی پراکنده، یا ویژگی‌های مشابهی را می‌پذیرند یا حفظ می‌کنند، یک منطقه جالب مطالعه برای زیست‌شناسان است.

فرانتس هاوماند جنسن، دانشمند ارشد در گروه علوم اکوسیستم در دانشگاه آرهوس گفت: این مطالعه “یک مورد جالب از تکامل همگرا را نشان می‌دهد زیرا دلفین‌های پوزه بطری ماده صدا‌های فردی را در حضور کودکان خود تغییر می‌دهند و منعکس‌کننده تغییرات آکوستیک مشاهده شده در مادران انسان هستند.”

جنسن افزود: «یافته‌های ما همچنین پتانسیل برانگیختن تلاش‌های نظارت بر جمعیت را دارد. ما در حال توسعه ابزار‌هایی برای گوش دادن به سوت‌های منحصر به فرد حیوانات هستیم. اگر بتوانیم به طور قابل اعتمادی تغییرات ظریف در صدا دلفین‌های مادر تشخیص دهیم، می‌توانیم از آن برای درک موفقیت باروری و سلامت کلی جمعیت دلفین‌های وحشی استفاده کنیم.»

به نمونه‌ای از یکی از سوت‌های امضای ضبط‌شده، که البته فرکانس برای قابل سمع شدن برای انسان تغییر داده شده، گوش کنید:

منبع: یک پزشک

bato-adv
bato-adv
برچسب ها: دلفین ، صدا ، صداها ، بچه ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv