طوفان به ۱۸ اثر تاریخی مازندران خسارت وارد کرد
کد خبر: ۴۸۲۱۹
تاریخ انتشار: 2016 September 05    -    ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
bato-adv
bato-adv
مهدی ایزدی گفت: این حادثه غیر مترقبه طبیعی به 8 سقانفار ، بقعه 5 امامزاده ، خانه موزه بانو مکرمه قنبری ، خانه قدیمی مقصود نیا ، خانه قدیمی نجفی ، موزه تاریخ آمل و چشمه عمارت واقع در شهرستان های قائمشهر ، آمل ، بابل ، نوشهر ، سوادکوه و بهشهر خسارت زد .
وی ادامه داد : طوفان و تندباد شدید جمعه گذشته به این بناهای تاریخی و قدیمی 30 تا 70 درصد خسارت وارد کرد .


به گفته معاون میراث فرهنگی مازندران به غیر از خانه موزه بانو مکرمه قنبری واقع در هریکنده بابل و موزه تاریخی آمل که ابزار و آثار باستانی در آنها قرار داشت مابقی آثار از نظر بنایی دچار خسارت شدند .
وی افزود : متاسفانه در این حادثه غیر مترقبه طبیعی و کنده شدن سقف خانه موزه مکرمه قنبری و جاری شدن آب باران در خانه ، آثار نقاشی این هنرمند خود آموخته مازندران تا حدودی خسارت دید .


ایزدی اضافه کرد : همچنین با نفوذ آب باران در موزه تاریخ آمل به آثار موجود در این فضای تاریخی نیز خسارت وارد شد .
وی برآورد اولیه هزینه خسارت به این آثار تاریخی و باستانی را حدود 10 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : تعداد و میزان بناهای خسارت دیده به مدیریت بحران استانداری مازندران گزارش داده شد .


معاون میراث فرهنگی مازندران با اشاره به کمبود اعتبارات این اداره کل از مسئولان ارشد مدیریت استان خواست تا بودجه و اعتبار لازم برای ترمیم و مرمت هر چه زودتر این آثار و بناها را تخصیص دهند .
مازندران بیش از دو هزار اثر تاریخی و قدیمی دارد .
طوفان با سرعت 130 کیلومتر بامداد جمعه گذشته استان مازندران را در نوردید و خسارت هایی به بخش های زیر ساختی ، کشاورزی و مسکن ایجاد کرده است .

ایرنا

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv