نوروز شهرهایی که بال در بال فرشته ها پرواز می کنند
کد خبر: ۶۸۵۸۸
تاریخ انتشار: 2017 March 28    -    ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
bato-adv
bato-adv
سفرنامه نوروز در ایران؛
«تابناک با تو»؛ در سیزده روز تعطیلی ایام نوروز، هر روز شما را با آیین و رسوم دو استان از استان های کشورمان آشنا می سازد. بد نیست پس از سفر به این شهرها با آداب و رسوم کهن آنان آشنا شوید تا بر جذابیت سفرتان بیفزاید. بهار زیباترین فصل سال است که در آن جشنواره ای از رنگ های شاد قابل تماشاست؛ این فصل تولد و رویش دوباره زمین.
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند   اختصاصی «تابناک با تو»؛ سیدن بهار دامن صحرا تماشایی شده است، بلبلان به وقت گل آمده اند که بخوانند و آفرینش یکپارچه به آدمی معرفت می بخشاید و انسان را متنبه می سازد.
 
با آغاز سال نو و حلول سال جدید «تابناک با تو» قصد دارد تا هر روز با شما به گوشه و کنار سرزمین پهناورمان ایران سفر کند. در این گزارش با آداب و رسوم نوروز در دو استان قم و هرمزگان همراه خواهید بود.
 
شهر مقدس قم
 
 
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند 
حضور در حرم حضرت معصومه (س) در لحظه تحویل سال
 
در موقع تحویل سال نو بسیاری از مردم قم و حتی دیگر استان های کشور به حرم مطهر حضرت معصومه (س) می روند و سال را در کنار این بانوی بزرگوار تحویل می کنند تا به برکت وجود ایشان سال خوبی را داشته باشند و عده ای نیز خود را به مسجد مقدس جمکران می رسانند و در آنجا نماز می خوانند و دعای فرج را در هنگام تحویل سال زمزمه و برای ظهور امام زمان (عج) دعا می کنند.
 
 
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند 
حرم مطهر حضرت معصومه (س) واقع در قم بزرگترین و مهمترین جاذبه مذهبی این شهر به شمار می رود که روزانه زئران زیادی را از سراسر کشور و کشورهای دیگر به خود می خواند 
 
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند
 
  جشن تکلیف دانش آموزان در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه (س)
 
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند 
ابراهیم حاتمی کیا کارگردان شهیر ایرانی ‌در حرم حضرت معصومه (س)، او نشان خادمی حرم حضرت معصومه (س) را دارد
 
سنت عید دیدنی
 
بعد از تحویل سال نو رسم عید دیدنی نیز از رسوم بسیار نیکوی مردم قم است، به این شکل که ابتدا کوچکترها به دیدن بزرگترها می روند و از آنها عیدی می گیرند که این عیدی می تواند پول و یا چیزهای دیگر باشد. برای مثال در برخی منا‌طق قم بزرگترها کله قند و یا تخم مرغ رنگ شده را به عنوان عیدی به کوچکترها می دهند.
 
 اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند
 
پیاده روی در دریاچه نمک قم
سبزه آب دادن در روز دوازدهم فروردین
 
 و اما روز دوازدهم فروردین ماه نیز مردم قم به کنار رودخانه ها می روند و سبزه هایی را که برای سفره هفت سین سبز کرده اند، به آب می اندازند و بر این باورند که با این کار درد و بلای خود و خانواده شان را به آب می دهند.
 اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند
 
بر اساس مدارک موجود پخت سوهان به دوران حکومت قاجاریان باز می گردد. در آن زمان مردی به اسم ملا ابراهیم شماعی در روز افتتاحیه حرم حضرت معصومه (س) یک حلوایی درست می کند که به هضم غذا کمک شایانی کرد و بعدها نام این حلوای دلچسب و شیرین را سوهان گذاشتند. از آن زمان این حلوای شیرین روز به روز رونق پیدا کرد و امروزه در سراسر استان قم کارگاه های پخت سوهان شبانه روز فعالیت دارند
 
 
هرمزگان 
 
 
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند
 
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند 
 
مادر نوروز 
 
قبل از تحویل سال نو مردم هرمزگان معتقدند که باید شیرینی و میوه در خانه آماده باشد که قدیمی ها آن را در (کندوک که از نخل خرما درست شده و جایی که در آن نان نگهداری می شود می گذاشتند)، این مواد بدان امید که خیر و برکت از خانه شان نرود تا صبح باید دست نخورده بماند و فرد نیز در آن شب با شکم خالی نباید بخوابد، چون مادر نوروز (برخی هرمزگانی هابر این عقیده اند که نوروز مادر دارد) در آن شب به خانه ها سر می زند و اگر در آن شب کسی با شکم سیر بخوابد روزی فراوان در سال می گیرد و شکم گرسنه از روزی در طول سال محروم می ماند.
 
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند 
 
 آنچه لباس و یا تن پوش زنان هرمزگانی را زیبایی می بخشد نقش و طرح و رنگ است و پیراهن زنان هرمزگانی گاه بلند تا مچ پا و گاه تا زیر زانو می رسد، جنس پارچه هایی که برای پیراهن زنانه انتخاب میشود به علت گرمای هوا معمولا سبک و نازک است. لباس ها از رنگ هایی مانند آبی، بنفش، صورتی و سبز هم دیده میشوند.
 
نوروز خوانی 
 
یکی دیگر از مرسومات هرمزگانی در ایام نوروز، نوروزخوانی است، به این صورت ک بچه ها در نوروز سرودی می خوانند و از طریق آن از پدر و مادر و سایر بزرگترها عیدی می گرفتند، (نوروز نو باز آمده/ بلبل به آواز آمده/ نوروز به صد ناز آمده/ بابا بده نوروزیم، مادر بکن دلسوزیم/ مادر به حق شیر تو/ در گردنم زنجیر تو/ شب ها بخوردم شیر تو/ بابا بده نورویم، مادر بکن دلسوزیم/ نوروزیم ده شاهی است/ کمت کنی یک شاهی است).
 
 اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند
 
در بندر عباس از اول فروردین و اوایل اردیبهشت دیگه کم کم سر و کله انبه های سبز محلی پیدا میشه و همه اون روزها در تب و تاب گذاشتن ترشی انبه هستن. بهترین زمان برای اقدام به گذاشتن ترشی انبه همون هفته اول اردیبهشت هستش که هنوز هسته های انبه سفت نشدن و خودشون هم کوچک و نرم و لطیف هستند اما هر چه که میگذره هم بافت خود انبه ها سفت و ریش ریش میشه و هم هسته اش سفت.
 
 
چیچیکای مم گپو و بپ گپو 
 
چیچیکای مم گپو و بپ گپو (قصه مادر بزرگ ها و پدر بزرگ) ها همراه با شوخی و خنده، شب نشینی، خوردن حلوا یا رشته  (بلالوت) همراه با تخم مرغ سرخ شده در روز عید هنوز در بعضی مناطق استان هرمزگان مرسوم است و همچنین در گذشته و اکنون نیز در بعضی از روستاهای هرمزگان یک روز قبل از سال تحویل مردم پیشانی حیوانات خود از جمله گاو، گوسفند، شتر و اسب و همچنین درب و پنجره خانه را (گلک) نوعی خاک سرخ رنگین می کنند و پشم و موی حیوانات خود را می چینند.
 
اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند
 
 عمارت کلاه فرنگی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. عمارت کلاه فرنگی گمرک قدیمی و تاریخی شهر بندر عباس محل تجارتخانه داخلی و خارجی بوده است
 
بهار و مردم مهمان نواز و خونگرم هرمزگان
 
آری، نوروز تنها یک روز نیست و در هرمزگان که به مهمان نوازی مشهورند، با وجود آب و هوای بهاری، داشتن نعمت دریا، سواحل و کوه های زیبا و بکر، جزایر ۱۴ گانه به ویژه قشم، کیش، و هرمز آبشارها و جنگل های حرا و چندل، آثار باستانی و بقاع متبرکه عید حال و هوای دیگری دارد و مردم به رسم دیرینه از اوایل اسفندماه به پیشواز عید باستانی می روند. 
 
 اینجا آدم ها بال در بال فرشته ها پرواز می کنند
 
موسیقی هرمزگان را می توان یکی از قطب های موسیقی ایران نامید. دریل، دریانوردی، مسافرت و...بر غنای موسیقی هرمزگان افزوده است
 
 
کاری از گروه  وبگردی «تابناک با تو»
منابع: ایرنا، همشهری آنلاین، مهر
 
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv