اعلام درمان مبتلایان به ایدز پس از یک دهه
کد خبر: ۲۷۲۱۶۴
تاریخ انتشار: 2023 February 25    -    ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
پیوند سلول‌های بنیادی پرخطر یک مرد میانسال را از دست علائم ویروس نقص ایمنی انسانی ( اچ آی وی )ِ پس از ۹ سال درمان خلاص کرد. از او با عنوان بیمار دوسلدورف یاد می‌شود. او در سال ۲۰۰۸ به اچ‌آی‌وی مبتلا شد و در سال ۲۰۱۰ دوره‌های درمان ضد رتروویروسی را گذراند. سال بعد تشخیص داده شد...

اعلام درمان شخصی دیگری مبتلا به ایدز بعد از یک دهه(یک پزشک)

اعلام درمان شخصی دیگری مبتلا به ایدز بعد از یک دهه(یک پزشک)«تابناک با تو» - پیوند سلول‌های بنیادی پرخطر یک مرد میانسال را از دست علائم ویروس نقص ایمنی انسانی ( اچ آی وی )ِ پس از ۹ سال درمان خلاص کرد.

از او با عنوان بیمار دوسلدورف یاد می‌شود. او در سال ۲۰۰۸ به اچ‌آی‌وی مبتلا شد و در سال ۲۰۱۰ دوره‌های درمان ضد رتروویروسی را گذراند. سال بعد تشخیص داده شد که او مبتلا به سرطان سرطان گلبول‌های سفید خون در مغز استخوان شده است.

با توجه به ترکیب جدی بیماری‌های این مرد، پزشکان تصمیم گرفتند مسیر خطرناکی را در پیش بگیرند.

در سال ۲۰۱۳، بیمار تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفت که ابتدا بدن شخصی را تهی تهی از سلول های بنیادیمغز استخوان می‌کند و بعد سلول‌های بنیاید اهداکننده جایگزین آن می‌شود.

با این حال، در این مورد، اهداکننده به دلیل داشتن جهش ژنتیکی که او را در برابر HIV مقاوم می‌کرد، انتخاب شد. ایده این بود که هم لوسمی بیماران را درمان شود و هم به او مقاومت ژنتیکی در برابر HIV بدهد.

اعلام درمان شخصی دیگری مبتلا به ایدز بعد از یک دهه(یک پزشک)

۹ سال پس از دریافت این درمان اولیه و چهار سال پس از توقف استفاده از درمان‌های ضد ویروسی، محققان اعلام کرده‌اند که بیمار هیچ نشانه‌ای از علایم و تکثیر ذرات ویروسی اچ‌آی‌وی در بدن خود ندارد و به عبارتی «درمان» شده است.

بیمار دوسلدورف سومین بیماری بود که این نوع پیوند سلول های بنیادی را دریافت کرد.

اگرچه مرز مشخصی بین درمان شده و عفونی وجود ندارد، اما این بیمار دوسلدورف به چهارمین دریافت کننده سلول های بنیادی تبدیل می‌شود که تمام آثار ژنوم عملکردی HIV از بدن آنها حذف شده است.

سایر بیماران با نام مستعار شهر امید، لندن، نیویورک و برلین نامیده شده‌اند.

درمان‌های سلول‌های بنیادی سرطان مانند آنچه در بالا توضیح داده شد فوق العاده هستند زیرا می‌توانند سلول‌های ایمنی را در برابر ویروس موجود مقاوم کنند.

اما توجه کنید که این شیوه در مان در عین حال، می‌تواند کشنده هم باشد و همیشه ،حتی در درمان لوسمی کارآمد نیست. در حال حاضر، این درمان تنها به عنوان آخرین راه حل و در موارد شدید استفاده می‌شود.

حتی تعداد انگشت شماری از موارد HIV حتی بدون هیچ گونه درمان با سلول های بنیادی کنترل شده‌اند. این بیماران توانستند درمان‌های ضد رتروویروسی را متوقف کنند و همچنان شواهدی از وجود ویروس در سیستم خود کم یا نداشتند.

اعلام درمان شخصی دیگری مبتلا به ایدز بعد از یک دهه(یک پزشک)

چرییا این امر نامشخص است، اما آزمایشات بالینی برخی از راه‌های احتمالی برای درمان را نشان می دهد.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲، یک داروی رایج سرطانی پیدا شد که اچ‌آی‌وی نهفته را درمان می‌کند.

این دارو HIV را در بین بیماران «ریشه‌کن» نکرد، اما موفقیت آن نشان می‌دهد که راه‌هایی برای بهبود سیستم ایمنی وجود دارد تا بهتر بتوان با این ویروس به صورت طولانی‌مدت مقابله کرد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار