مردی که کفش‌هایش را پخت و خورد
کد خبر: ۲۷۲۲۴۹
تاریخ انتشار: 2023 February 25    -    ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
فیلم‌ساز مشهور آلمانی، ورنر هرتسوگ، عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین فیلمسازان جهان که از جمله کارهای غیرعادی‌اش پختن کفش‌هایش و خوردن آن بود سوژه مستندی شد که زندگی و آثارش را دربرمی‌گیرد.
فیلم‌ساز مشهور آلمانی، ورنر هرتسوگ، عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین فیلمسازان جهان که از جمله کارهای غیرعادی‌اش پختن کفش‌هایش و خوردن آن بود سوژه مستندی شد که زندگی و آثارش را دربرمی‌گیرد.
 
 
تصویری از یک فیلمساز درجه یک، نویسنده و شاعری در جست‌وجوی حقیقت؛ ورنر هرتسوگ در قالب یک مستند ساخته شد. مردی که یک قایق بخار ۳۲۰ تنی را بر فراز تپه‌ای شیب‌دار در پرو بالا برد، فیلمسازی که بازیگرانش را هیپنوتیزم کرد، از آتشفشان‌ها بالا رفت، با قاتلان محکوم به اعدام صحبت کرد و کفش‌های خود را پخت و خورد، حالا سوژه یک مستند شده است.
 
هرتزوگ یکی از عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین فیلمسازان جهان است. فیلمسازی که برای ساختن اولین فیلمش در جوانی، دست به سرقت دوربین فیلمبرداری دانشگاه زد. او با ارول موریس، مستندساز برجسته آمریکایی شرط بست که اگر موریس فیلم مستند «دروازه‌های بهشت» را بسازد، او قول می‌دهد پوتین‌اش را بخورد. بعد از آن که موریس این فیلم را ساخت، هرتزوگ، کفش‌های خود را در یک قابلمه گذاشت و با سیر و ادویه‌ پخت و در حضور عده زیادی آن را خورد. لس بلنک، مستندساز مشهور آمریکایی نیز از این ماجرا فیلم مستندی به نام «ورنر هرتزوگ کفش‌هایش را می‌خورد» ساخت.
 
هرتسوگ مردی است که صدایش را به «سیمپسون‌ها» و فیلم‌های پرفروشی مانند «ماندالوریان» داد و از مونیخ به پاریس رفت تا از مرگ زنی منتقد سینما که بسیار تحسینش می‌کرد جلوگیری کند. چنین داستان‌هایی است که موجب شده این کارگردان برجسته به چهره‌ای تاثیرگذار در سراسر جهان بدل شود.
 
اکنون مستندی با عنوان «ورنر هرتسوگ: رویاپرداز رادیکال» با دسترسی انحصاری به پشت صحنه زندگی روزمره هرتسوگ، با استفاده از مطالب بایگانی کمیاب و مصاحبه‌هایی با خود او و همکاران مشهورش ساخته شده است. در این مستند چهره‌های مشهور از جمله کریستین بیل، نیکول کیدمن و لنا هرتزوگ، همسر ورنر هرتسوگ با نگاهی هیجان‌انگیز به او درباره فرآیند کار و زندگی شخصی‌اش صحبت کرده‌اند. همچنین خود هرتسوگ حکایت‌های فوق‌العاده‌ای درباره لوکیشن‌ها و صحنه‌های فیلم‌هایش بیان می‌کند و این که در جست‌وجویی ابدی برای کشف زیبایی است. هر یک از این مصاحبه‌ها به دقت با تصاویر آرشیوی هرتسوگ که پیشتر دیده نشده‌اند و گزیده‌هایی نمادین از فیلم‌های بلند و مستند و فیلم‌های کوتاه او درهم‌آمیخته شده است.
 
این مستند که برای اولین بار پرتره‌ای جامع از یک هنرمند نمادین زمان ما ارائه می‌دهد توسط توماس فون اشتاینکر مستندساز و روزنامه‌نگار آلمانی ساخته شده است. این فیلم که محصول مشترک آلمان و بریتانیا در سال ۲۰۲۲ است و اولین نمایش جهانی آن در ماه سپتامبر در جشنواره تلوراید انجام شد در جشنواره‌های کلن، ایدفا، کورک و سانتاباربارا نیز به نمایش درآمده است. شرکت متافیلم مستقر در بریتانیا حقوق فروش این مستند را در سراسر جهان به جز آمریکا، آلمان و فرانسه به دست آورده است.
مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار