وزن چشمان این موجود ۲۰ برابر بیشتر است
کد خبر: ۳۱۰۵۰۳
تاریخ انتشار: 2024 April 19    -    ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
دانشمندانی که در حال بررسی یک موجود دریایی عجیب و غریب با مجموعه‌ای عظیم از چشم‌ها هستند، دریافتند که این جانور به طرز شگفت‌انگیزی بینایی پیشرفته‌ای نسبت به بینایی مورد انتظار برای چنین حیوان کوچکی دارد و حتی ممکن است از چشم‌های فوق‌العاده‌اش برای یک روش منحصر به فرد ارتباط مخفی استفاده کند.

این کرم دریایی عجیب و غریب چشمانی دارد که وزن آن از بقیه سرش، ۲۰ برابر بیشتر است(یک پزشک)

این کرم دریایی عجیب و غریب چشمانی دارد که وزن آن از بقیه سرش، ۲۰ برابر بیشتر است(یک پزشک)«تابناک با تو» - دانشمندانی که در حال بررسی یک موجود دریایی عجیب و غریب با مجموعه‌ای عظیم از چشم‌ها هستند، دریافتند که این جانور به طرز شگفت‌انگیزی بینایی پیشرفته‌ای نسبت به بینایی مورد انتظار برای چنین حیوان کوچکی دارد و حتی ممکن است از چشم‌های فوق‌العاده‌اش برای یک روش منحصر به فرد ارتباط مخفی استفاده کند.

تصور کنید که شما دو چشم به وزن ۱۰۰ کیلوگرم می‌داشتید و آنها را بر روی سر خود به جهات مختلف می‌چرخاندید. چنین چیزی وحشتناک به نظر می‌رسد، اما این واقعیت – حداقل به صورت نسبی – برای کرم‌های موی Vanadis است که چشمان نارنجی مایل به قرمز روشنی دارند که روی هم ۲۰ برابر بیشتر از بقیه سرشان وزن دارند، واقعی است.

این کرم‌های دریایی مدیترانه‌ای شب‌گرد هم هستند – پس چه فایده‌ای دارد که این کرم‌ها چشمان بزرگی داشته باشند؟

تیمی از دانشمندان برای یافتن این موضوع، مورفولوژی چشم‌ها را بررسی کردند و همچنین آزمایش‌های الکتروفیزیولوژیکی را برای تعیین نوع گیرنده‌ها در چشم‌ها و بنابراین طول موج‌های نوری که کرم‌ها می‌توانند ببینند انجام دادند.

آن‌ها همچنین تجزیه و تحلیل نوری انجام دادند تا‌ ایده‌ای از وضوحی دیداری که این کرم‌ها بیابند. آزمایش‌ها نشان داد که کرم‌ها چیزی را دارند که محققان آن را «دید فوق‌العاده» مینامند، آنها قادر به دیدن در رزولوشن بالا و ردیابی حتی اجسام کوچک و حرکات آن‌ها هستند – چیزی که برای چنین موجودی بسیار غیرعادی است.

این کرم دریایی عجیب و غریب چشمانی دارد که وزن آن از بقیه سرش، ۲۰ برابر بیشتر است(یک پزشک)

اندرس گارم، محقق این پژوهش، در بیانیه‌ای گفت: «بینایی آنها با موش‌ها برابری می‌کند، علیرغم اینکه ارگانیسمی نسبتاً ساده با مغزی کوچک هستند. » این واقعاً جالب است زیرا چنین توانایی دیداری را فقط در مهره‌داران یا بندپایان (حشرات، عنکبوت‌ها و غیره) و سرپایان (اختاپوس، ماهی مرکب) تا به حال سراغ داشتیم.

هنوز کاملاً مشخص نیست که داشتن چنین چشم‌های درخشان و عظیمی واقعاً چه فایده‌ای برای کرم‌ها دارد، اما کشف این بینایی آن‌ها برای نور فرابنفش (UV) تنظیم شده، ‌ایده‌هایی را در اختیار تیم قرار داده است.

این نظریه وجود دارد که خود این کرم‌ها خود بیولومنسانس یا زیس‌تابی دارند و از طریق نور با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین با توجه به این طیف این نور، برای حیواناتی غیر از گونه‌های خودش نامرئی می‌ماند. بنابراین، فرضیه این است که آن‌ها دید ماوراء بنفش دقیق را توسعه داده‌اند تا زبان مخفی برای جفت‌گیری داشته باشند.

نظریه دیگر این است که با این چشم‌ها آنها می‌توانند طعمه‌های زیست‌تاب UV را ببینند.

چیز هیجان‌انگیز است که این است دیدن و تولید اختصاصی نور بیولومینسانس UV هنوز در هیچ حیوان دیگری مشاهده نشده و این نخستین نمونه است.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار